UITGEVEN VIA PRINT ON DEMAND

 

Het uitgeven van een boek was nog nooit zo eenvoudig. Iedereen die een boek heeft geschreven kan dit laten laten drukken in eigen beheer, of in zee gaan met een z.g. 'P.O.D.' uitgeverij. P.O.D. staat voor Print on demand en dat betekent eenvoudigweg: drukken op bestelling. Ook hier zitten weer haken en ogen aan en er is veel kaf onder het koren.

We gaan er in dit artikel van uit dat de P.O.D. uitgever die jij hebt uitgezocht, een betrouwbare uitgever is. Daar stuur je je manuscript naartoe. Deze beoordeelt jouw werk en zal jou via de mail laten weten wat zijn bevindingen zijn.

Mocht hij interesse hebben jouw manuscript uit te geven, zal er waarschijnlijk nog wat werk verricht moeten worden.

Het zou kunnen zijn dat het links en rechts gecorrigeerd zal moeten worden. Er mogen geen taalfouten in je manuscript voorkomen, de interpunctie moet kloppen en de zinsbouw moet logisch zijn. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

De uitgever kan jouw manuscript voor jou helemaal 'pasklaar' maken; hij kan het werk redigeren. Daar zijn kosten aan verbonden en dat kan al gauw in de honderden euro's lopen. Je kunt dit redigeren ook door een ander laten doen, een tekstbureau bijvoorbeeld. Tekstbureaus vragen doorgaans 3 à 5 cent per woord. Een manuscript telt toch al gauw zo'n 100.000 woorden. 100.000 woorden x 3 cent = € 3000.

Als je dit allemaal hebt laten doen, leest de uitgever je manuscript nogmaals en wanneer hij er geen taalfouten meer in vindt, zal hij jouw werk uit willen geven.

Pas op!

In de meeste gevallen moet je een eigen bijdrage betalen en die kan oplopen tot een paar duizend euro. Ben je daartoe niet bereid, dan gaat het feest niet door. Heb je hier geen bezwaar tegen, dan kan het proces beginnen.

De uitgever vraagt een I.S.B.N. nummer aan, meldt dit aan bij het Centraal Boekhuis, stuurt jou een exemplaar van je boek en zet het boek op zijn website.

En dan begint het pas.

Een P.O.D. uitgever legt, in tegenstelling tot een traditionele uitgever, geen voorraden aan. Hij drukt jouw boek zodra er een bestelling binnen is. Dat betekent dat jouw boek niet in de boekwinkels komt te liggen. Boekwinkels zijn ten eerste niet gecharmeerd van P.O.D. en willen ten tweede geen boeken bij het Centraal Boekhuis bestellen, want dat zou betekenen dat zij de drukkosten moeten betalen.

Boeken van een traditionele uitgever, die niet worden verkocht door een boekhandelaar, kunnen teruggestuurd worden naar het Centraal Boekhuis. Print on demand boeken worden niet teruggenomen en dat betekent dat een boekhandelaar met de voorraad blijft zitten. Daar heeft geen enkele boekhandelaar oren naar.

Je kunt natuurlijk zelf een aantal boeken bestellen bij je uitgever. Jij draagt de kosten en je vraagt of ze in de boekwinkel mogen liggen. Als de boekhandelaar dat goed vindt, zul je wel een deel van de verkoopkosten aan hem af moeten staan. In de meeste gevallen willen boekhandelaren geen P.O.D. boeken in hun winkel. Veel te veel extra werk, waar ze te weinig aan kunnen verdienen.

Gaat jouw P.O.D. uitgever 'de boer op' met jouw boek?

Het antwoord is heel kort: neen!

Je moet alles zelf doen. Je moet zelf aan de weg timmeren. Je moet er zelf voor zorgen dat jouw boek onder de aandacht van de lezer komt. Dat is een hele klus en daar moet je ruimschoots de tijd voor nemen.

Conclusie:

Als jij bereid bent om te betalen, wil een P.O.D. uitgever jouw werk als boek laten verschijnen.

P.O.D. uitgevers zijn doorgaans laagdrempelig en maken het voor (bijna) iedereen mogelijk een boek uit te laten geven. Dit betekent tevens dat de literaire kwaliteit niet altijd op hoog niveau staat. Een goede P.O.D. uitgever hecht echter wel waarde aan spelling, interpunctie en zinsbouw. Slechte P.O.D. uitgevers doen dat niet, die geven rücksichtslos boeken uit.

Het uitgeven van een boek via een P.O.D. uitgeverij kan gepaard gaan met aanzienlijke kosten. Bedenk van te voren goed of de kosten die jij maakt, opwegen tegen de inkomsten van de verkoop.

Jouw boek komt niet in een boekwinkel te liggen. Mocht je dat willen, moet je dat zelf regelen. De kosten van het drukken zijn dan wel voor jouw rekening. Boekwinkels hebben doorgaans geen enkele interesse jouw boek in de winkel te leggen.

Ook moet je er rekening mee houden dat je uitgever voor jou niet gaat lopen leuren met je boek, dat moet je allemaal zelf doen.